29 Jan 2014

Siapa Ketua Pembangkang di Parlimen Jika Anwar MB Selangor? 


Pakatan Rakyat sebelum ini melantik Datin Seri Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang di Parlimen 'sementara' menunggu Anwar Ibrahim layak bertanding.  Perkara ini dipersetujui secara nyata oleh kesemua pemimpin tertinggi ketiga-tiga parti PKR, PAS dan DAP. 
 
Strategi ini telah berjaya dan Anwar kini menjadi Ketua Pembangkang Malaysia iaitu lawan yang 'setara' bagi jawatan Perdana Menteri. 
 
Bagaimanapun, pengumuman perletakan jawatan ADUN Kajang secara tiba-tiba dan tanpa sebab pada Isnin lalu telah mengubah segala-galanya.  Tindakan tersebut memaksa PRK diadakan dalam masa terdekat. 
 
Apa yang mengejutkan ialah, Anwar dikatakan bakal bertanding di situ bagi memberi laluan kepada beliau untuk duduk di kerusi Menteri Besar Selangor yang kini sedang panas akibat pertelagahan antara Khalid Ibrahim dengan Azmin Ali.  Sekiranya ini benar, ia mungkin bermakna yang Anwar akan melepaskan jawatan Ketua Pembangkang. 
 
Walaupun ia dikira tindakan 'turun pangkat' bagi Anwar, namun pada hakikatnya, jawatan Menteri Besar Selangor adalah lebih 'berkuasa' lagi dari jawatan Ketua Pembangkang berdasarkan kedudukan Selangor sebagai negeri paling kaya di Malaysia.  Adalah dikatakan bahawa sesiapa sahaja yang berkuasa di Selangor akan sekali gus mempunyai akses kepada jumlah wang yang banyak dan mampu memberi tekanan hebat kepada kerajaan pusat. 
 
Antara teori lain untuk menjelaskan keputusan Anwar bertanding di PRK Kajang ialah bahawa sekiranya Anwar menang, maka cadangan melantik Anwar sebagai Menteri Besar bakal meletakkan pihak istana dalam keadaan yang sukar.  Dari situ, PR dikhuatiri akan mengambil kesempatan mencipta isu yang lebih besar terhadap Institusi Raja-raja. 
 
Teori-teori ini bagaimanapun tidak dapat dipastikan sehingga keputusan PRK diumumkan. 
 
Antara persoalan lain dalam memperkatakan PRK Kajang ini ialah, jika Anwar melepaskan jawatan Ketua Pembangkang, siapakah yang akan menggantikannya?
 
Calon yang dikatakan 'logik' adalah Lim Kit Siang, Hadi Awang dan juga Azmin Ali.   Malangnya, mengikut pandangan umum, tiada seorang pun dari mereka ini dilihat mampu mewakili keseluruhan Pakatan Rakyat, jauh sekali keseluruhan rakyat. 
 
Lim Kit Siang yang terkenal dengan sifat rasis lagi angkuh hanya mampu mewakili kaum Cina.  Ucapan-ucapan beliau yang konon mengajak kepada perpaduan dan di waktu yang sama menuduh UMNO rasis adalah tidak konsisten dengan tindakan partinya yang secara terang-terangan menindas orang-orang Melayu dan India.  Pendirian DAP yang pro-Kristian juga tidak memberi apa-apa kelebihan kepada Kit Siang. 
 
Kesungguhan Kit Siang membangkitkan isu 13 Mei akhir-akhir ini juga telah meningkatkan rasa curiga rakyat terhadapnya.  Ini, ditambah lagi dengan hakikat beliau adalah pencetus kepada peristiwa berdarah itu.  Atas dasar ini, Kit Siang tidak mungkin boleh dipertimbangkan bagi jawatan Ketua Pembangkang.   
 
Di masa yang sama, kita juga tidak mampu membayangkan Hadi Awang sebagai Ketua Pembangkang.  Hadi Awang tidak berkarisma serta terlalu lemah sehingga tidak mampu mempertahankan pendirian PAS yang sering bertentangan dengan sekutu-sekutunya.  Kita juga difahamkan bahawa Hadi tidak mampu menerajui mesyuarat dalaman PAS sekali pun, dan hanya mengharapkan Setiausaha Agung menjalankan tugas bagi pihaknya.
 
Orang-orang PAS sendiri khuatir sekiranya Hadi Awang menjadi Ketua Pembangkang, maka beliau hanya akan bersuara mengikut rentak Kit Siang yang lebih agresif dan dominan.  Justeru, walaupun PAS ingin melantik Ketua Pembangkang dari parti itu, tetapi Hadi Awang bukanlah calon yang terbaik. Tanpa kepercayaan dari ahli parti sendiri, terbuktilah bahawa Hadi tidak layak untuk memimpin apatah lagi menjadi Ketua Pembangkang Malaysia. 
 
Azmin Ali pula mempunyai terlalu banyak skandal.  Beliau yang terkenal sebagai suami dayus hanya akan menyambung gambaran kotor yang terpahat di dahi Ketua Pembangkang terdahulu.  Secara dasarnya, Azmin mungkin boleh bergerak sebagai bayang-bayang Anwar, namun, ini juga akan bermakna beliau tidak akan mampu menjadi Ketua Pembangkang yang berkesan. 
 
Walaupun Azmin membawa pendekatan terbuka dan liberal, tetapi itu tidak bermakna DAP menyokongnya seratus peratus.  Apa yang kita tahu, Azmin sering dicurigai oleh DAP atas dasar beliau seorang Melayu dan merupakan anak didik manusia yang sanggup melakukan apa saja untuk berkuasa. 
 
Kesimpulannya, ketiga-tiga calon yang disebut sebagai bakal Ketua Pembangkang yang baru ini tidak dapat mewakili ketiga-tiga parti dalam PR.  Masing-masing membawa haluan dan agenda masing-masing dan berkemungkinan besar tidak mampu menghadapi dilemma antara pendirian parti sendiri dengan pendirian Pakatan Rakyat.  Kesemuanya tidak mungkin akan mendapat penghormatan yang sewajarnya dari rakan sekutu masing-masing walaupun berjawatan Ketua Pembangkang. 
 
Hakikatnya, biarpun Anwar juga tidak dihormati oleh parti-parti sekutu, tetapi Anwar tetap merupakan tali pengikat ketiga-tiga parti. Tanpa Anwar sebagai Ketua Pembangkang, pakatan rakyat akan mendapati amat sukar untuk bersatu. 
 
Berdasarkan hakikat ini, kita semakin meragui niat sebenar PKR untuk mengadakan PRK Kajang dan apakah benar Anwar akan bertanding.   Mungkinkah Anwar akan melakukan kejutan di saat-saat akhir? 
 
Apapun, yang pasti, politik Anwar adalah politik pentingkan diri dan apa saja keputusannya nanti adalah untuk dirinya - bukan untuk rakyat, bukan untuk parti dan tentu sekali bukan untuk negara ini.   Anwar adalah seorang yang gila kuasa.  Beliau sanggup memegang seberapa banyak jawatan yang boleh kerana beliau tahu bahawa beliau tidak perlu bekerja.  Permatang Pauh, Kajang, Selangor, PKR, PR dan Malaysia – kalau boleh semua ingin diterajuinya.  Bukannya susah, hanya perlu menabur janji sahaja….

--
Sent from my Android phone with K-9 Mail. Please excuse my brevity.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan