4 Mac 2013

Sah! Gerila Dibunuh Di Sampoerna Orang Nur Misuari


Keangkuhan pengganas gerila Sulu yang turun dari bukit berdekatan selepas kes serangan hendap yang mengorbankan 6 orang anggota polis di Kampung Simunul, Sampoerna akhirnya menerima padah apabila dipukul sampai mati oleh penduduk tempatan.

Tindakan berani dan pro aktif sedemikian mencerminkan sikap patriotisme penduduk setempat kepada negeri dan negara. Ia juga satu luahan kebencian mereka terhadap keganasan yang dilakukan oleh kumpulan penceroboh yang mengaku sebagai tentera Kesultanan Sulu itu.

Dalam pertempuran di Kampung Sri Jaya, Siminul, Semporna sehari dua lalu, seramai 12 orang dilaporkan terbunuh di mana 6 orang daripadanya adalah polis Malaysia yang diserang hendap ketika menjalankan risikan di kampung terbabit.

Sementara 6 orang lagi yang terbunuh ialah pengganas Sulu termasuklah seorang daripada gerila itu dibunuh oleh penduduk tempatan.

Satu perkara penting di sebalik tindakan berani sekumpulan penduduk itu telah membawa kepada penemuan bukti kukuh yang mengesahkan kumpulan pengganas Sulu itu turut mendapat bantuan dan sokongan dari Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MILF) yang dipimpin oleh bekas Gabenor Mindanao, Nur Misuari.

Baru-baru ini Nur Misuari telah mengadakan pertemuan dengan rakannya iaitu Ketua Pembangkang Malaysia merangkap Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim.

Mengikut maklumat risikan tentera Filipina, antara perkara yang dibincangkan mereka berdua mempunyai hubung kait dengan perancangan PR untuk memberi kuasa autonami kepada Sabah dan peranan Kesultanan Sulu kelak sekiranya PR berjaya menguasai PRU 13.

Sementara itu, seorang lagi pemimpin pembangkang, Jeffrey Kitingan juga pernah bertemu muka dengan seorang waris Kesultanan Sulu dan topik perbincangan juga berkisar pada autonomi kepada Sabah.

Lebih menariknya beberapa ketika selepas kedua-dua pertemuan tersebut ia dikuti dengan pencerobohan yang berlaku di Lahad Datu sekarang.

Ini nyata satu permainan politik yang tidak beretika sama sekali, tapi tidaklah begitu menghairankan bila mana dilihat pada rekod lampau PR yang pernah terlibat menganjurkan demonstrasi ganas di Bandaraya Kuala Lumpur sebelum ini.

Tidak syak lagi, apa yang berlaku sekarang mempunyai kaitan langsung dengan usaha politik kelompok tertentu dalam PR yang sanggup menggadaikan nyawa orang lain dan ketenteraman rakyat untuk kepentingan politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan